Література

Аллан Дж. Ландшафт детской души

1. Аллан Д. «Ландшафт деткой души»

Книга – докладний опис десятирічного досвіду роботи глибинного психолога з дітьми та підлітками. У книзі використовується юнгіанский підхід, який дозволяє психотерапевту забезпечити “безпечний простір” і пропонує для цього відповідні конкретні матеріали і засоби.

Байярд Ваш беспокойный подросток

2. Байярд Роберт, Байярд Джин «Ваш беспокойный подросток».

Джин і Боб Байярд працюють разом уже майже півстоліття. Будучи психологами, вони займаються спільною клінічною практикою в Каліфорнії. Виростили п’ятьох дітей. Коли їх молодшій дитині виповнилося вісімнадцять років, у них був тридцятидвохрічний безперервний стаж виховання дітей. До цього часу на своєму особистому досвіді вони пережили більшість тих проблем, які обговорюються в цій книзі. В ній можна знайти дуже цінні рекомендації, як вести себе із підлітком, щоб допомогти прожити кризові моменти.

боулбі

3. Боулби Джон «Привязанность»

В цій праці ви знайдете відповіді на наступні запитання. Яка природа людської прихильності? Де її витоки? Як зароджується і формується прихильність маленької дитини до дорослого? Напевно, важко знайти в психології питання, які зачіпали б більш інтригуючі і потаємні сторони душевного життя, ніж ця. В якості головної умови нормального психічного розвитку дитини, згідно Боулбі, виступають любов дитини до матері і матері до дитини. Якщо ця умова не дотримується, то виникають патологічні форми поведінки. Більше того, розлука з матір’ю в ранньому віці призводить до таких розладів поведінки в подальшому, як нездатність до встановлення близьких відносин, завищені вимоги до інших людей.

венгер 1

4. Венгер А. Л. «Психологическое консультирование и диагностика» Часть 1Часть 2

Конкретні рекомендації щодо проведення діагностичного обстеження дитини, інтерпретації результатів і консультування батьків і педагогів. Перша частина в основному присвячена проблемам діагностики. У другій частині описані найбільш поширені види скарг і типові причини, що призводять до поведінкових труднощів, шкільної неуспішності і емоційних порушень. Пропонується напрямок консультування відповідно до скарг клієнта і психологічних особливостей дитини.

венгер 2

5. Венгер А.Л. «Психологичекие рисуночные тесты».

В цій книзі зібрані основні рисуночні тести,  дана їм інтерпретація.

винникот

6. Винникот Дональд Вудс «Разговор с родителями»

Великий англійський дитячий психіатр і психоаналітик Дональд Вудс Віннікот не вірив у поради та рекомендації . Більше того, вважав їх шкідливими, такими, що позбавляють батьків інтуїтивної мудрості і впевненості в собі. Тоді про що ж йому, великому професіоналу, було розмовляти з цими самими батьками? А ось про цю їх інтуїтивну мудрість і про те, що за нею стоїть. З дивовижною прямотою, теплом і без сентиментальності він говорить про такі речі, про які говорити не прийнято , але які існують. Наприклад, про моменти, коли ми не любимо свою дитину, а вона не любить нас. І про необхідність таких моментів у складній справі «любов». Про дитячі ревнощі. Про прагнення бути ідеальною матір’ю і про те, чому дитині більше потрібна звичайна, не ідеальна мати. Своєю відвертістю ця книга майже лякає – і нею ж притягує.

дальто пожросток

7. Дальто Ф. «На стороне подростка»

В книзі піднімаються такі «незручні» теми, як сексуальність і гомосексуальність, самотність і шкільні труднощі, вживання наркотиків, самогубства, взаємини батьків і підлітків, втечі та ін. Автор розмірковує про те, які соціальні передумови підліткових проблем, надаючи читачеві можливість подумати, як стати на бік підлітка.

дальто ребенок

8. Дальто Ф. «На стороне подростка»

В цій роботі розпочате глибоке всебічне дослідження дитинства та особистості дитини. Для Ф.Дольто істотно все: права дитини, реформа освіти, аутизм, вплив телебачення і комп’ютера, дитяча сексуальність, дитячі комплекси, ранній розвиток і т. Д. Вона веде читача за собою, позбавляючи його звичних стереотипів, сплощеного сприйняття дитинства, дозволяючи за допомогою тонкого, цілісного аналізу побачити багатовимірність світу дитини, його складність і неоднозначність.

Захаров

9. Захаров А. И. “Дневные и ночные страхи у детей”

В книзі вперше у вітчизняній та світовій практиці розглянуті причини виникнення та розвитку денних і нічних страхів у дітей. Наведені статистичні дані, що показують вплив різних чинників, в першу чергу сімейних відносин, на формування цих страхів з точки зору дитячого психолога.

кравцова изгои

10. Кравцова М.М. «Дети изгои. Психологическая работа с проблемой»

Практично в будь-якому класі, будь-якій дитячій або підлітковій групі зустрічаються діти, яких не приймають однолітки. Книга присвячена аналізу саме цієї проблеми. Автор характеризує дітей груп ризику – тих, хто може в першу чергу потрапити в число тих, кого не приймають і тих , хто може стати зачинщиками гонінь. У книзі викладені рекомендації, наведені заходи профілактики та конкретні програми роботи з дітьми-ізгоями а також з класом, де є такі діти.

Лебедева

11. Лебедева Л. Д., Никонорова Ю. В., Тараканова Н. А. «Энциклопедия признаков и интерпретаций в проективном рисовании и арт-терапии»

Дана книга – своєрідний путівник у світ проектованого малюнку. У ній проаналізовано та систематизовано проективні ознаки, що найбільш часто зустрічаються в малюнках та їх інтерпретації. Читач знайде не тільки дуже цікаві, часом несподівані тлумачення різноманітних незвичайних ознак в малюнках, але і посилання на конкретні тести і джерела, що надають ці тлумачення.

лэндред

12. Лэндрет Г. Л. «Игровая терапия: исскуство отношений»

У книзі описується історія розвитку ігрової терапії , теорія психічного розвитку дитини, а також теоретичні основи ігрової терапії. Ця книга – практичний посібник для занять ігровою терапією з дітьми і в той же час неквапливий філософський трактат про дитину, її життя і душу.

млодик

13. Млодик И. «Чудо в детской ладошке, или Неруководство по детской психотерапии». У книзі в простій, доступній формі викладені теоретичні основи та практичні нюанси роботи дитячого психотерапевта, підкріплені дивовижними живими історіями, що ніби відбуваються на очах у читача.

моньессори

14. Монтессори М. «Помоги мне сделать самому»

Чудовий італійський педагог-гуманіст, Марія Монтессорі, здобула світову популярність завдяки своєму унікальному і дієвому методу навчання і виховання дітей-дошкільнят. Головне в цьому методі – надання дитині повної свободи самовираження і дій. У книзі представлені статті М. Монтессорі, а також роботи сучасних педагогів – її учнів і послідовників, де даються конкретні поради та рекомендації для занять з малюками .

Мурашова тюфяки

15. Мурашова Е. В. «Дети – тюфяки, дети – катастрофы»

Чудова книга про гіпердинамічний і гіподинамічний синдром у дітей. На реальних історіях показані проблеми, з якими стикаються батьки таких дітей. Перераховано ознаки, за якими можна припустити наявність у дитини синдрому. Описуються (покроково) дії батьків у критичні етапи розвитку дитини – вікові кризи, дитячий садок, школа, вибір вчительки і т.п.

мурашова непон реб

16. Мурашова Е.В. «Ваш непонятный ребенок»

Книга присвячена проблемам виховання і психологічного розвитку дітей дошкільного та шкільного віку. Одна із безперечних переваг цієї книги – дивовижне поєднання серйозного професійного підходу і блискучого стилю викладу. Автор спирається на багатий практичний досвід, накопичений за роки роботи в районній дитячій поліклініці Санкт -Петербурга, де їй, консультанту широкого профілю, доводиться стикатися з різноманітними проблемами дітей різного віку. Це і затримки в розвитку мови, гіперактивність, агресивність, сором’язливість, всілякі фобії, труднощі шкільної адаптації, неуспішність, важкі кризи підліткового віку.

мустакас

17. Мустакас К. «Игровая терапия». Це дуже цікава книга. Її душа – опис подій, що відбуваються під час психотерапії з дітьми. Вона дозволяє читачеві стати на місце психотерапевта і прожити його життя. А це означає, що читач встає і на місце дитини, оскільки бути терапевтом – значить зосереджувати всю свою увагу і всю свою емпатію на дивовижному світі, який створила сама дитина.

оклендер

18. Оклендер В. “Окна в мир ребенка. Руководство по детской психотерапии”

Книга заснована на багаторічному досвіді роботи з дітьми та підлітками. У ній розглядаються підходи до проникнення у внутрішній світ дитини, типові для дитинства проблеми та особливості поведінки. Крім того, докладно описані технічні прийоми, що дають можливість проявитися фантазії дитини: малювання, виготовлення різних виробів, складання розповідей та віршів. Автор досліджує сенсорний досвід дитини, кінестетику, сновидіння. Також розглядається психотерапевтичний процес вцілому і різні психотерапевтичні техніки. Описуються специфічні проблеми поведінки: агресія, страх , аутизм , гіперактивність і відчуження . Оцінюються взаємовідносини в групі, в сім’ї. Розглядаються проблеми школи та навчання.

пиаже

19. Пиаже Жан. Речь и мышление ребенка

Дана книга швейцарського психолога Жана Піаже є результатом багаторічних досліджень таких психічних функцій у дитячому віці, як мислення і мова.

фигдор

20. Фигдор Г. «Дети разведенных родителей: между травмой и надеждой. Психоаналитическое исследование»

Дана книга написана на основі аналізу матеріалів, отриманих при вивченні питання про вплив розлучення на психічний розвиток дитини. Дорослі часто не можуть передбачити, які страждання відчуває дитина, коли дві дорогі для неї людини раптом розлучаються. У книзі аналізуються причини неспроможності батьків та оточуючих зуміти вчасно надати дитині необхідну допомогу. Автор сподівається, що не тільки фахівці, а й батьки , прочитавши цю книгу, отримають чимало корисних порад у питаннях педагогіки і усунення подружніх конфліктів при розлученні.

хомен

21. Хоментаускас Г.Т. «Семья глазами ребенка»

У книзі популярно розповідається про психологічні механізми життя сім’ї. Сімейні взаємини розглядаються через призму сприйняття навколишнього світу дитиною. Автор показує, що поведінка дитини та її особистісні якості визначаються не тільки реальними умовами сімейного життя, але і їх сприйняттям , ступенем внутрішньої активності дитини.

экслайн

22. Экслайн В. «Игровая терапия». Класична праця одного з основоположників ігрової терапії Вірджинії Екслайн являє собою живий і яскравий опис цієї психотерапевтичної техніки. Робота з дитиною через гру – що може бути простіше? Насправді, зовсім непросто! Нагадавши нам про те, якими бувають ці важкі діти: забіякуватими, плаксивими, замкнутими, загалом проблемними, автор, спираючись на теоретичні положення та ілюстративні приклади з власної практики, чітко і доступно, крок за кроком описує всі труднощі, з якими може зіткнутися ігровий терапевт. “Ігрова терапія ” Вірджинії Екслайн – цінні уроки , які допомагають фахівцеві оволодіти витонченою технікою.

эльконин

23. Эльконин Д.Б. «Психология игры»

Книга є класичною працею в області психології дитячої гри. В ній узагальнюються основні матеріали з психології гри. Автор дає ґрунтовний аналіз зарубіжних теорій гри, розуміння про гру, що склалося у вітчизняній психології, показує її значення для психічного розвитку дитини.

эльячефф

24. Эльячефф Каролин, Эйниш Натали «Затаенная боль»

Книга допоможе вам пізнати себе, своїх дітей, своїх близьких і оточуючих. Вона витримала декілька видань у Франції, написана настільки захоплююче, що буде цікава і фахівцеві, і більш широкому колу читачів.

Наші напрацювання
Екскурс в історію здобутків дитячої та юнацької психотерапії

1.ДИТЯЧА ТА ЮНАЦЬКА ПСИХОТЕРАПІЯ: ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА
В СУЧАСНИХ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ

Книга присвячена висвітленню різних аспектів психотерапевтичної та психокорекційної роботи з дітьми, підлітками та молоддю. Видання представляє наукові дослідження у царині психологічних та психосоматичних проблем, описи досвіду практичної роботи у різних сферах професійної діяльності, а також доповіді на всесвітньому та європейському конгресах. Читач отримує можливість зазирнути в маловідомі пласти стосунків між дітьми і суспільством, які призводять до різноманітних проблем у дитячій психіці і з якими ми стикаємося у щоденному житті, як-от особливості віддзеркалення суспільних трансформацій у динаміці юнацької психотерапевтичної групи, народні міфи як психологічний фактор ідентифікації молоді, зв’язок матері і дитини ще в пренатальний період, труднощі з грудним вигодовуванням, анорексичні, когнітивні та аутичні розлади, болісний досвід роботи з дітьми-сиротами, кризова підліткова «міграція» з дитинства, «війни» із соціумом, образ чоловіка в контексті материнської ідентифікації жінки, оцінка ефективності психотерапії тощо.

Загалом, книга багатоаспектно подає теоретичний і практичний матеріали, що робить її придатною як для фахового психотерапевтичного, так і самостійного застосування з метою вирішення психологічних проблем сім’ї.

2. ПАЛІАТИВНО-ХОСПІСНА ОПІКА: позамедичні багатовимірні аспекти
За науковою редакцією: Йозефа Біннебезеля, Галини Католик

uspjunior, автор у Секція дитячої та юнацької психотерапії УСП

У виданні висвітлено теоретико-методологічні та практичні аспекти сучасної хоспісної опіки в контексті інтеграції наявних крос-культурних напрацювань.
Українська наука представлена науковими дослідженнями соціально-психологічних аспектів надання ритуальних послуг, синдрому госпіталізації у підлітків з психосоматичними
захворюваннями, нефармакологічних методів оцінки та керування болем в онкохворих дітей.
Досвід польського хоспісного руху висвітлено через описи інтердисциплінарних аспектів паліативно-хоспісної опіки, особливості опіки над родиною в жалобі, специфіки немедичного догляду за невиліковно хворими дітьми, особливості надання немедичної допомоги
особам з деменціями тощо.
Формати досліджень у Польщі й Україні відмінні, що є корисним досвідом для науково-практичного обміну. Пропонована інтеграція мультимодального досвіду науки і практики європейського простору створює можливості для нових надбань у сфері хоспісної опіки.

3. КОНЦЕПЦІЯ Я ДИТЯЧОГО ПСИХОЛОГА Католик, Г.В. Katolyk, H.V.

Заняття з дитячим психологом

У дисертації представлені результати дослідження особливостей формування концепції Я дитячого практичного психолога. Здійснено теоретико-методологічне обґрунтування авторського підходу до проблеми формування концепції Я практичних психологів у системі післядипломної освіти. Вив чено умови формування адекватного образу професії дитячого практичного психолога, проаналізовано процес формування концепції Я в освітньому післядипломному процесі в проекті з психодинамічної інтегративної дитячо-юнацької психокорекції та психотерапії. Побудовано теоретичну модель континуально-ієрархічної структури концепції Я дитячого практичного психолога, тео ретичну модель становлення концепції Я дитячого практичного психолога. Обґрунтовано модель професійного освітнього простору в контексті формування концепції Я. Створено психодіагностичну програму для первинного психотерапевтичного інтерв’ю з метою якісного професійного відбору кандидатів для оволодіння системою інтрапсихічних та інтерперсональних взаємодій в напрямку психодинамічної інтегративної дитячо-юнацької психокорекції та психотерапії. Емпірично досліджено динаміку формування концепції Я дитячого практичного психолога в процесі оволодіння знаннями і навиками психотерапевтичної роботи у освітньому проекті з психодинамічної інтегративної дитячо-юнацької психотерапії. Розроблено і успішно апробовано авторську проективну методику «Візуалізація концепції Я» для виявлення ресурсних та дефіцитарних особистісних зон з подальшим використання її як при психодіаг ностиці поперечних зрізів, так і при лонгітюдному дослідженні та психотерапевтичних компенсаторних техніках.

4. Техногенні катастрофи :психологічна допомога очевидцям та постраждалим

Техногенні катастрофи: психологічна допомога очевидцям та постраждалим : Науково-методичний збірник / Галина Вікторівна КатоликІгор Олексійович Корнієнко; Ред. Галина Тихобаєва.– 2-ге вид.– Львів : “Червона калина”, 2003.– 124 с.

5. Матеріали науково-практичних конференцій з дитячої та юнацької психотерапії:

Посилання на документ. Дитяча та юнацька психотерапія в Україні – Основні напрямки

https://drive.google.com/file/d/1nUbBindWn0w-C-ikue554SxEXiqitg9r/view?usp=sharing